Tamoanchan si Tlalocan - Topografie sacra in Mesoamerica

Tamoanchan si Tlalocan - Topografie sacra in Mesoamerica
-5%
Preț: 35,63 lei
37,50 lei (-4,99%)
Disponibilitate: stoc indisponibil
ISBN: 978-973-111-216-9
Editura:
Anul publicării: 2012
Pagini: 368
Format: 13x20

Alertă stoc

?
Completați adresa dumneavoastră de e-mail
*
?
Codul de siguranță, necesar pentru a face distincție între oameni și programele informatice automate care răspândesc spam

DESCRIERE

Despre carte:

In viziunea aztecilor, au existat doua locuri misterioase - Tamoanchan si Tlalocan. Desi sunt considerate importante din punct de vedere cosmologic, trimiterile la ele in mitologia azteca raman obscure. Miturile despre Tamoanchan il descriu ca pe locul de obarsie al tuturor fiintelor. Tlalocan, in schimb, era un paradis terestru situat in interiorul unui munte vesnic verde si frumos, locul in care salasluiau oamenii care au murit prin inec, rapusi de fulger sau de boala. Istoricii au incercat sa inteleaga si sa clarifice semnificatia acestor doua locuri din secolul al XVI-lea. Astazi, cei care studiaza religia vechilor mexicani incearca sa le gaseasca in sistemul cosmic, pentru a intelege mai bine gandirea religioasa mesoamericana, dar sursele scrise cu privire la aceste doua locuri sunt greu de inteles. In Tamoanchan si Tlalocan, Alfredo Lopez Austin ofera noi interpretari ale mitologiei aztece bazate pe surse istorice scrise, surse iconografice, si credintele indienilor moderni.

*

"Tinuturi ale cetii. Astfel au definit Tamoanchan-ul si Tlalocan-ul poezia, imnurile sacre si descrierile religiei stravechi. Dar cuvantul ceata lamureste prea putin, pentru ca ceata, ca prezenta sau cuvant, atenueaza clarobscurul, sterge contururile, opacizeaza culorile, ghideaza in chip inselator mana ce voieste sa atinga si tulbura miresmele cu masa ei umeda. Ceata este tacere. Neaga miscarea atunci cand o invaluie iar fasiile sale simuleaza ca ceea ce este static se misca. Ceata amesteca somnul cu veghea. In cazul nostru amesteca de asemenea istoria cu mitul. Tamoanchan este loc al creatiei. Perechea suprema, Ometecuhtli si Omecihuatl, trimite din Tamoanchan germenele animic al fatului in pantecele mamei, si tot Tamoanchan a fost locul in care, in timpul primordial, zeii au pus porumbul pe buzele omului dupa ce au zdrobit boabele cu propriile lor masele. Tlalocan, in schimb, este loc al mortii. Este un munte gol plin de roade deoarece in el exista un sezon productiv etern. In interiorul sau ajung oamenii morti sub protectia sau in urma atacului zeului ploii. Cu toate acestea, Tamoanchan si Tlalocan se confunda. Astfel par sa fi stat lucrurile inca din timpurile stravechi."

Alfredo Lopez Austin



CUPRINS



Multumiri 5

I. Jocurile esentelor 9

In cautarea a doua locuri sacre 9

Constituirea lumii 21

Materia complexa a zeilor 30

Materia complexa a fiintelor mundane 40

Materia complexa a oamenilor 48

Diferitele forme de creatie 57

II. Tamoanchan 61

Caracterul sau dublu 61

Tamoanchan-ul istoric 63

Tamoanchan-ul mitic 101

III. Construirea unui model plecand de la conceptiile indigene actuale 144

Cosmoviziuni din zilele noastre 144

Populatia tzotzil 150

Populatiile din Sierra (nahua, otomi, tepehua, totonaca) 176

Populatia huichol 203

Modelul 230

IV. Tlalocan in conceptia vechilor nahua 237

De ce modelul? 237

Natura lucrurilor 238

Replicile 242

Sferele de dominatie ale Pamantului și ale Apei 243

Ciclul temporal 287

Fiinta umana 299

Ye ixquich 322

Apendice 1

Mexicas sau mexitin 330

Apendice 2

Rezumat al interpretarii pe care o face Pina Chan stelelor din Xochicalco 344

Bibliografie 351

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.042 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.